«Ὣς πότε γιὰ πάντα;»
Αίας του Σοφοκλή
Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τον εμβληματικό Αίαντα του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη σε μια παράσταση που αναδεικνύει τη μετωπική σύγκρουση δύο αντίθετων κόσμων. Ο Αίας, ένας από τους γοητευτικότερους τραγικούς ήρωες πεθαίνει και μαζί του πεθαίνει μια ολόκληρη εποχή για την ανθρωπότητα. Ο Σοφοκλής καταγράφει στον Αίαντα μια οριακή στιγμή στην ανθρώπινη ιστορία. Τη στιγμή κατά την οποία ένας νέος κόσμος αναδύεται κι ένας παλιός κατακρημνίζεται, συμπαρασύροντας με θόρυβο τους παλιούς ήρωες και τα ιδανικά τους στην άβυσσο.
Τροία. Οι Έλληνες στρατιώτες πίστευαν πως εκστρατεύουν για δεκαπέντε μέρες, έχουν περάσει όμως δέκα χρόνια, δέκα βαρείς χειμώνες του πολέμου και είναι ακόμη εκεί. «Ὣς πότε γιὰ πάντα;» αναρωτιούνται οι ήρωες του Σοφοκλή, καθηλωμένοι σ’ αυτό το παγωμένο και αφιλόξενο περιβάλλον όπου ο χρόνος μοιάζει να μην κυλάει. Κι ανάμεσά τους, ο ένδοξος ήρωας και θρυλικός βασιλιάς της Σαλαμίνας: ο Αίας, ο γενναίος πολεμιστής. Όταν οι συμπολεμιστές του τού στερούν με δόλο τα όπλα του Αχιλλέα, την πιο μεγάλη αναγνώριση της πολεμικής του αρετής, ο Αίας δεν μπορεί να το δεχτεί, ούτε να το κατανοήσει. Ένας καινούριος κόσμος έχει αναδυθεί, στον οποίον εκείνος δεν χωρά: ο νέος αυτός κόσμος τιμά την διαλλακτικότητα και την ευστροφία του Οδυσσέα, αλλά αδιαφορεί για τις αξίες με τις οποίες γαλουχήθηκε ο Αίας.
«Αυτός ο πολύπλοκος ήρωας αντιπροσωπεύει έναν παλιό κόσμο που δεν μπόρεσε να μετασχηματιστεί και άρα δεν κατάφερε να επιβιώσει. Ο κόσμος του Αίαντα είναι ένα ρέον σύμπαν, μοντέλο ίσως του Ηρακλείτου, χωρίς την ανακούφιση όμως του φιλόσοφου περί συνέχειας των πραγμάτων. Σε αυτόν τον κόσμο ένα πράγμα είναι βέβαιο, η αβεβαιότητα. Καμία εξαίρεση από αυτόν τον νόμο. Ο Αίαντας βλέπει τον κόσμο όπως ακριβώς είναι και, αποφασίζοντας να πάει αντίθετα στη ροή του, γίνεται ο εαυτός του» σημειώνει ο σκηνοθέτης.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση | Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος |
Σκηνοθεσία | Αργύρης Ξάφης |
Δραματουργική επεξεργασία | Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Αργύρης Ξάφης |
Σκηνικά | Μαρία Πανουργιά |
Κοστούμια | Ιωάννα Τσάμη |
Μουσική | Κορνήλιος Σελαμσής |
Χορογραφία | Χαρά Κότσαλη |
Φωτισμοί | Αλέκος Αναστασίου |
Βοηθός σκηνοθέτρια | Μαρία Σαββίδου |
Μουσική διδασκαλία | Μελίνα Παιονίδου |
Φωνητική προετοιμασία | Απόστολος Κίτσος |
Δραματολόγος παράστασης | Ασπασία-Μαρία Αλεξίου |
Α’ βοηθός σκηνοθέτη | Μάγια Κυριαζή |
Β΄ βοηθός σκηνοθέτη | Βασιλική Αθανασοπούλου |
Βοηθός σκηνογράφου | Σοφία Θεοδωράκη |
Διανομή (με αλφαβητική σειρά) | |
Οδυσσέας | Δημήτρης Ήμελλος |
Αθηνά | Δέσποινα Κούρτη |
Ευρυσάκης | Τάσος Μικέλης |
Μενέλαος | Γιάννης Νταλιάνης |
Τέκμησσα | Εύη Σαουλίδου |
Αίας | Στάθης Σταμουλακάτος |
Τεύκρος | Χρίστος Στυλιανού |
Αγαμέμνων | Νίκος Χατζόπουλος |
Χορός (αλφαβητικά) | |
Ασημίνα Αναστασοπούλου, Δημήτρης Γεωργιάδης, Αφροδίτη Κατσαρού, Ερατώ Καραθανάση, Φάνης Κοσμάς, Λάμπρος Κωνσταντέας, Ευσταθία Λαγιόκαπα, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Ειρήνη Μπούνταλη, Φώτης Στρατηγός. | |
Μουσικοί επί σκηνής (αλφαβητικά) | |
Μάνος Βεντούρας (κόρνο), Σπύρος Βέργης (τρομπόνι), Μενέλαος Μωραΐτης (τούμπα) | |
Φωτογράφος παράστασης | Κάρολ Γιάρεκ |
Δημιουργία βίντεο | Θωμάς Παλυβός |